Dag 16 alweer - Reisverslag uit Knaplundsøya, Noorwegen van Marjo Kusters - WaarBenJij.nu Dag 16 alweer - Reisverslag uit Knaplundsøya, Noorwegen van Marjo Kusters - WaarBenJij.nu

Dag 16 alweer

Door: Sraar Kusters

Blijf op de hoogte en volg Marjo

13 Juli 2018 | Noorwegen, Knaplundsøya

De Lofoten hebben wij vandaag verlaten. Ons laatste bezoek was aan het vissersdorpje Å. Tevens het bewijs dat wij andersom gereden zijn. Ook weer zo'n prachtig museumdorp, met goed bewaarde details , zoals een smederij die sinds gisteren verlaten leek. Een stel Duitse jongens ontmoet die vanacht hadden gevist. De buit was 40 zeezalmen. De zwaarste 40 kilo. Alles werd schoongemaakt en mee naar Duitsland genomen in speciale koelboxen. Er mag 20 kilo vis per persoon meegenomen worden. Ze haden veel bekijks en vonden de foto's van Joris met zijn karpers stuk voor stuk geweldig. Koffie / thee met een overheerlijke kanelsnurr genuttigd, uit een bakkerij met de inrichting van reeds lang vervlogen tijden. Alle panden zijn klein en knus met weinig ruimte, ten teken dat er ook maar weinig mensen waren natuurlijk die iets kwamen halen. Geen toonbank van 9 meter , maar gewoon een gammele houten tafel, en het brood wordt zichtbaar bereid en voor je neus in de oven gestopt. Na de middag naar Moskenes gereden voor de boot naar Bodø. Om 14.45 uur zou hij vertrekken.
Om 18.15 uur aangekomen in Bodø.
Staan nu in Knaplund bij de Saltstraumen.
Dit is een getijdestroom die een fjord vol en leeg laat lopen. Over deze smale doorgang is een brug geplaatst. Door de doorgang wordt 3.500.000 liter water per seconde geperst met een snelheid van 37 km per uur. Wat een geweld !
Ik ga tegen 00.00 uur nog even kijken , dan is de stroming andersom.
Morgen verder op de FV17. 171 km tot de eerste van de 7 veerboten over de fjorden van deze kustweg. We zien wel hoever we komen en hoe snel het gaat. We kunnen nog altijd uitwijken naar de E6, maar liever niet. Vanavond ook nog de bewijzen van 1169 moorden van de camper gepoetst, voordat we opgepakt worden.
Til i morgen.

(Mochten er verslagen ontbreken, meld het dan even. Dan stuur ik ze handmatig.)

• 13 Juli 2018 - 20:32

Arnold: