Dag 11 - Reisverslag uit Bardufoss, Noorwegen van Marjo Kusters - WaarBenJij.nu Dag 11 - Reisverslag uit Bardufoss, Noorwegen van Marjo Kusters - WaarBenJij.nu

Dag 11

Door: sraar Kusters

Blijf op de hoogte en volg Marjo

08 Juli 2018 | Noorwegen, Bardufoss

Bij de Målselvfossen aangekomen. Een enorme waterval met stroomversnelling. Als ik dit zie denk ik altijd aan de Piranha van de Efteling. Maar die kan uit , en is er geen water meer te zien. Dit gaat uiteraard continu door. ik heb proberen te achterhalen hoeveel liter per seconde er hier doorheen gaat, maar op de borden is er niks van te vinden. Er is ook een zalmtrap, met "de vissen van de dag". Deze slimmerikken zijn er niet in geslaagd langs de trechter te zwemmen , maar erdoor. Ja , dan ben je het haasje, visje. Morgen is deze bak leeg en is de inhoud te zien op de toonbank van het aangrenzend restaurant. Er zitten exemplaren tussen van 70 cm. Dus een zeer rijk gevulde vissoep morgen.
De noordelijke kant van de Lofoten bij lange na niet gehaald vandaag. Tikkeltje te optimistisch geweest. Morgen wel zeker ronde op eiland Senja doen. De Noorse regering is er achter dat het tourisme nu echt op gang komt. Er worden veel nieuwe tunnels aangelegd en oude opgeknapt en verbreedt met goede verlichting. Tunnel mag dan wel smal zijn, als de verlichting ook nog zwak is ,is het af en toe : "oef, scheelde niet veel".
Ook zie je dat voor ons aantrekkelijke bezienswaardigheden worden "uitgebuit" met bezoekercentra's en entrees. Ook leuk om te zien dat je mensen die je op de Noordkaap gezien hebt, een paar dagen later honderden kilometres verder weer ontmoet. Er is tenlotte maar 1 hoofdweg, de E6 in dit geval. Vanwege de E niet te vergelijken met de weg tussen Utrecht en Amsterdam. Gewoon de N271. Schiet dus niet op. Maar dat doet het door al die fotomomenten toch al niet, en dat hoeft ook niet. We eten vanavond pannenkoek van de Schottelbraai. Ik ga hem alvast opbouwen en me inspuiten met Anti-Brumm, de muggen zijn actiever dan gewenst. Vandaag eerder klaar dan anders. Het is zondag, dan heb ik meer tijd . Doei !