Dag 23 en 24 - Reisverslag uit Uvdal, Noorwegen van Marjo Kusters - WaarBenJij.nu Dag 23 en 24 - Reisverslag uit Uvdal, Noorwegen van Marjo Kusters - WaarBenJij.nu

Dag 23 en 24

Door: Sraar Kusters

Blijf op de hoogte en volg Marjo

21 Juli 2018 | Noorwegen, Uvdal

Zo, gisteren in Bondal aangekomen. Na een half uur kwamen Anina en Vidar. Het was (zoals verwacht) een warm onthaal en we hadden elkaar natuurlijk veel te vertellen. De wijn vloeide rijkelijk. Daarom gisteren even geen verhaal zoals al eerder gezegd. Het wat een prachtige rit hier naar toe. Kwamen vanaf de andere kant dan normaal, via de Gaustotoppen en Rjukan. Een plaats waar ze op de berg een spiegel hebben staan om in de winter licht te krijgen. Het dorp ligt in een diepe nauwe spleet. Op weg hier naar toe ook nog snel even een setje keggen gescoord. Vreemd, nauwelijks duurder dan in Nederland. Vandaag om 10.00 ontbijt. Normale tijd hier. Gisteren toen we aankwamen geen wimpel aan de vlaggenstok. De zaak was afgebroken. Oké, dat moeten we morgen even fixen dacht ik. Die wimpel hoort er wel bij. Dus vandaag hebben we na 40 jaar de vlaggenmast omlaag geklapt met veel kracht, touwen en grote tangen. Hij was al een half jaar kapot, dus Vidar was eigenlijk wel blij dat het nu geregeld werd. In het dal een pot hardhoutolie en een paar kwasten gehaald, en in een paar uur was de paal geölied. Een dikkere en langere bevestiging gemaakt , en hij kon weer omhoog. hij wappert weer fier.
Het meer waar we uitzicht op hebben, was in februari nog zo bevroren dat we er met de auto overheen konden . Nu gaan onze vrienden er van uit , dat we een onderdompeling ondergaan in het koude meer, wat behoorlijk uitgedampt is. Want ook hier hebben ze een perfecte zomer. Zo perfect dat de energievoorziening in gevaar is. Ze moeten nu inkopen, normaal exporteren ze. Energie komt van waterkracht en wind.
Het werd geen onderdompeling, maar gewoon zwemmen. Het was geweldig. Volgens Vidar heeft hij in zijn leven nog nooit meegemaakt dat het water zo warm is en er gewoon gezwommen kan worden.
Ook nog even de kwalificatie van de F1 gezien op de Noorse televisie. Morgen de race, daana naar Andebu.
De zon die hier schijnt is onze lentezon, dus hierin kunnen we het de
hele dag uithouden. Heerlijk.
Skol !